Den 4. – Alkmaar, Zaanse Schans

Po pohodové noci na parkovišti jsme ještě jednou prošli pláž, nasbírali mušličky a za denního světla si prohlédli restauraci. Ranní kávu v ní jsme ale oželeli a vydali se podle plánu do dvacet kilometrů vzdáleného Alkmaaru, kde pravidelně každý pátek probíhá tradiční dražba sýrů. Prošli jsme si centrum, trhy, pokoupili sýry na chuť i na cestu a pokračovali dál do Zaanse Schans.

Zaanse Schans je skanzen, kam byly svezeny již nepoužívané mlýny a vystavěny do podoby v jaké kdysi sloužili a mohli jsme tak nahlédnout jak se díky nim získával například olej vytloukáním z arašídů, jak se vyráběla hořčice či barvy. Trochu složitější bylo nalézt místo k zaparkování. Přímo u skanzenu je vjezd na parkoviště umožněn pouze osobním automobilům a autobusům. My jsme nakonec našli volné parkování u nádraží blíž městu. To ale nemůžu doporučit řidičům, kteří nemají své auto úplně v ruce. Pro ty bude vhodnější ještě o kousek vzdálenější plocha.

Pro přespání jsme měli vytipovaných několik farem. Úplně nám ale vyrazilo dech, že byly všechny do jediného místa obsazené. Na rovinu, asi by nás někde nechali, ale když jsme řekli, že chceme přespat jen jednu noc, nebyli jsme už pro ně zajímaví. Všechno špatné je ale pro něco dobré a nám se podařilo zaparkovat přímo u majitele nedalekého kempu před domem. S krásným výhledem a plným zázemím.

Den 5 – Keukenhof, Rotterdam

Sobotu jsme celou zasvětlili tulipánům a jiným cibulovinám v takzvané „zahradě Evropy“, v Keukenhofu. Záplava záhonů tvarovaných do různých ornamentů, perfektně udržovaná flóra, stánky s chutným občerstvením. Určitě stojí za návštěvu a opravdu si jej naplánujte na celý den.

O Rotterdamu jsem se dočet, že se jedná o Evropský New York a proto jsem se na něj hodně těšil. Hned na kraji města je pěkně přístupný a udržovaný kemp, odkud jsme vyrazili na večerní procházku do centra. Možná to způsobil kontrast barev a krás Keukenhofu v porovnání se sešedlým městem, ale z Rotterdamu jsme byli zklamaní. Špína, nevkus, zkrátka vůbec jsme se tu necítili dobře a uháněli jsme co to šlo zpět do kempu. Je pravda, že jsme nedošli do přístaviště o kterém jsem tolik četl, necháme si ho proto v záloze do budoucna. Dám tak Rotterdamu ještě jednu šanci aby si u mě napravil reputaci.